ليه بنشوف زمان أحلي * بقلمى / محمود عبد اللطيف


ليه بنشوف زمان أحلي
ونفتكرة بكان ياماكان
كل شئ كان
روعة فى الاذهان
حتى قرأة الفنجان
وعشرة الجيران
وطيبة الناس ومحبة الخلان
كان ياما كان
وشكل الشوارع والحيطان
والبركة اللى نسيناها
كانت زمان
والشهامة والرجولة
وبن الحتة اللى بيخاف
على النسوان
كان ياماكان
والضمير الطيب
اللى بيرحم كل انسان
راحت أيامه
ومفضلش غير الذكري
زي اللى راح وكان
والاكله كرم ومودة
بيدوقها كل من كان
فى زمان كان فيه الحق
بينا له مكان
لكن للاسف
شايفين الخير بس
فى اللى كان
وبكره ياعالم مصيرة فى الزمان
هايبقى أحلى؟
ولا هانفضل فى كان ياماكان؟
.................
بقلمى / محمود عبد اللطيف

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الإعلامي د. أحمد أسامة عمر يتألق فى ندوة نادي سينما أسامة عمر

العاشق والعذراء /بقلمى/ عصام مرسى الطيب /

الحب مش كلمة تتقال/ حنان امين سيف